Görkorcsolya típusok leírása és vásárlási tanácsok
(főleg
kezdőknek)
Gyors-linkek:
Bevezető - Gondolatébresztő
|
Görkorcsolya Vásárlási tanácsok
|
Görkori a gyereknek |
Technikai részletek
|
Kemény görkorcsolya cipők
|
Puha gyöngyvászon görkori cipők
|
Görkorcsolya típusok |
Fitnesz görkorcsolya |
Freestyle görkorcsolya |
Szlalom görkorcsolya |
Túra görkorcsolya |
Verseny görkorcsolyák |
Agro
görkorcsolyák
Terep görkorcsolyák | Városi görkorcsolya
|
Görkori sín |
Görkorcsolya kerekek
Görkori csapágyak | Távtartók és egyéb
alkatrészek
Bevezető...
Nagyon sok kérdés érkezik hozzám, szóban és e-mailben egyaránt arról,
hogy hol és milyen felszerelést érdemes venni. A haladók általában már
el tudják dönteni, hogy mire van szükségük, de a kezdők többnyire nem.
Nekik szeretnénk segíteni elsősorban jelen írásommal, amelyben
ismertetem az egyes görkori típusokat és azt, hogy melyiket mire
használják. A görkori lassan 250(!) éves története során sokféle
görkorit kitaláltak már a 40 centis egykerekűtől az 5 kerekes egysoroson
át a terepgörkorcsolyáig. Milyen típust érdemes vennem? Létezik-e
egyféle "igazi görkori"? Kell-e esetleg többfélét tartanom? Mire
figyeljek vásárláskor?
Ilyen és hasonló kérdésekre keressük a választ az alábbiakban...
:)
Gondolatébresztő a
kezdőknek…
A legfontosabb talán az, hogy valamivel el kell kezdeni ezt az egészet.
De már itt is zavarba ejtő a kínálat: a „gazdaságos” 5000 Ft-ostól, az
50.000 Ft-osig mindenféle kezdő görkorcsolyát kaphat az ember. Mit
vegyünk? Egy biztos, újonnan 15.000 Ft alatti kategória hanyagolható. És
ezzel ki is zártuk egy halom nagyáruház és web-shop "sajátmárkáját"...
Kereskedők persze ezért majd megköveznek, de sajnos az oktatáson nem
kevés kezdőt látok ilyen görkorinak csúfolt szerkezetekben kínlódni. Ha
ennél több pénzt nem szívesen szánsz rá, akkor irány a használt
görkorcsolya kínálat. Erről is fogok írni alább.
Az első választásnál szempont legyen az, hogy olyan korit vegyél,
amelyben viszonylag könnyen meg tudsz tanulni görkorizni, illetve ha
mégse tetszik ez a sport, akkor ne sajnáld, ha a szekrény tetején fog
elporladni a drága pénzért vásárolt görkorid. Arra is légy felkészülve,
hogy ha megtetszik a görkorcsolyázás, akkor további
kiadásaid is lesznek ezzel. A legkönnyebb megtanulni görizni akkor, ha a
kerék kicsi és a cipő merev falú! A legnehezebb dolgod a puha és nagy
kerekű görkorikkal lesz! Pl. kezdőként szenvedés lehet egy puha
fitness-cipős, 90-es kerékkel szerelt, hosszú sínes görkorcsolya. Ez
majd jó lesz akkor, ha már száguldozol és azt is szeretnéd csinálni
általában...
Ezek szerint ideális lenne egy 5 centis kerekű kemény agro görkori a
tanuláshoz? Igen! A lábat jól tartja, alacsony a sín, és könnyű
egyensúlyozni vele. A baj az, hogy a kicsi kerekek miatt nem gurul
eléggé. Felturbózni sem igen lehet, ezért mégsem ajánlanám megvásárolni,
hacsak használtan, bagóért nem sózza rád valaki pár ezer forintért. A
tanulási fázis végén, eladhatod ismét bagóért vagy elajándékozhatod
másnak... Ha ezt a kört nem akarod lefutni, akkor egy használt, de
márkás, csatos/fűzős műanyag cipő beszerzését javasolom max. 82 mm-es
kerékméretig. Ezzel könnyű tanulni, városi közlekedésre és kisebb
túrázáshoz is megfelelő. Ha a bokád megerősödött, és a tudást is
felszedted, akkor térj át nagyobb kerekekre, esetleg puhább cipőre.
Ilyenkor jöhetnek szóba a 84-90 mm-es kerék-szettek, könnyebb,
szellősebb cipővel, kifejezetten
hosszabb túrákhoz. Ezekkel viszont a városi manőverezhetőség romlik.
Milyen görkori stílus tetszik Neked? Fontos kérdés, mert ehhez kell
megfelelő görkorcsolyát is venni. A görkorcsolyázásban sokféle stílus
létezik, és hozzá a gyártók nagyon sokféle korit gyártanak. A
legáltalánosabb célú fitness görkorcsolyáktól a legprofibb agressive- és
gyorsasági- görkorcsolyákig (majdnem ) mindent megtalálni a gyártók
kínálatában. Az már ízlés és egyéniség kérdése, hogy ki milyent szeretne
ebből beszerezni. Ma már többféle kategória kapható, igen sokféle
minőségben és szélsőséges árazásban, és néha elég
nehéz, főleg a kezdőknek, ezen típusok között eligazodni. A továbbiakban
ismertetem a főbb görkori fajtákat is.
Görkorcsolya vásárlási tanácsok…
- Vásárláskor ne hagyd magad rábeszélni a bolti eladók részéről
akármilyen görkori típusra! Sokszor nem értenek hozzá, nem gyakorló
görisek, ha meg azok, akkor a boltban kereskedőkként dolgoznak, el
akarják adni az árujukat. Ez természetes, a pult mögött én is ezt
tenném. A kezdőknek lehetőleg belépő szintű gagyit ajánlanak, amit rövid
időn belül lecserélsz jobbra, amint megtanultál rendesen menni (vagy már
jóval előtte). Ez megint a
boltnak/forgalmazóknak/gyártóknak jó, mert kétszer vásárolsz. További
probléma a kisboltokkal az, hogy gyakran van beszorult, több éves
elfekvő készletük, amitől szabadulni akarnak, így gyakran sózzák rá
ezeket a görkorcsolyákat kezdőkre. A nagyon régi görkorik kerekei
sokszor elöregednek, hamar szétmennek használatkor. Ez egy használt
görkorcsolyánál nem nagy baj, mert ugye azt olcsón veszed meg és akkor
belefér egy kerékcsere rizikó is....
- Kezdetben kérj kölcsön görkorcsolyát (akár tőlünk is) és próbálj ki
többféle típust. Ha kitapasztaltad, hogy mi passzol az igényeidhez,
stílusodhoz, lábadhoz, akkor olyanból vegyél és jót!
- Nem szívesen írok "nem ajánlok" listát, de mégis meg kell tennem. :(
Nem ajánlom azokat az olcsó görkorcsolyákat, amelyek a forgalmazók,
sportszerüzletek, nagyáruházak és sportáruház-láncok "saját márkái" és
gyanúsan olcsók (15.000 Ft alatt). "Sajátmárkás" és "gazdaságos"
fantázianevű görkorikban próbálkozók között gyakran láttam azt
oktatáskor, hogy nem áll bennük a láb úgy,ahogy kell. Nem szeretnék egy
perrel szembe menni, így konkrét neveket és céget hitelrontás miatt nem
említek, de szívesen adok tájékoztatást annak, aki e-mailben kéri!
Némelyik görkorcsolya-cipő nagyon puha, és úgy el van szabva, vagy olyan
rossz a konstrukció, hogy ferdén áll benne a láb és nem lehet benne
normálisan görkorcsolyázni. Némelyik típus megérdemelné, hogy
fogyasztóvédelmi szempontból betiltsák! Persze ezek között is
előfordulhatnak jók, meg olyanok, amelyek a lábadra éppen passzolnak, de
azért így lutri és kísérletnek drága ilyent vásárolni... Volt olyan
tanítványunk, aki megvette a gagyit és mérgében az első pár km után
levette és otthagyta a pálya szélén, hogy vigye el akárki, csak ne lássa
többet...
- Ajánlom figyelmedbe a nagyobb tapasztalattal rendelkező nevesebb
márkákat, mint pl.: Salamon, Rollerblade, Rossignol, K2, Powerslide,
Fila, Seba, Mission, Bauer, Roces, Head, stb. (ez nem preferencia lista,
hanem csak leírtam ahogy jött és nem is teljes)
- Ha nincs sok pénzed, akkor legyen inkább márkás használt görkori, mint
új olcsó, de gagyi! A használt görkorcsolyát, ha jó a lábadra, fel lehet
újítani kerekekkel, csapágyakkal a későbbiekben. Ezek amúgy is fogyó
alkatrészek... :)
- Puha, gyenge lábra és kezdéshez inkább kemény görkorcsolya cipőt
vegyél, kevésbé kell izomból, szalagokból megtartani egyenesen a bokát.
Szintén keményebb falú görkori cipő javasolt nagy testsúly esetén is!
Akkor is legyen kemény a kori cipő, ha vadulsz benne, erőszakosan
görizel... Ha ezeket kombinálod, akkor meg pláne... :)
- Kerékméretek: a városi és általános közlekedésre optimális a
76-84mm-es tartomány, 78-84A-s keménységgel. Ha hosszabb távokat mész és
már jól korizol, mehet a nagyobb "túra" méret: 90-100mm. De ezzel már
kell tudni megállni és meg is kell tartani bokából.
- Típusválasztási alapszabály: kemény cipő/kicsi kerék -> jó
manőverezhetőség, könnyű tanulás és korizás, de kicsi lesz a gurulási
sebesség. Ellentétes alternatíva: nagy kerék/puhább cipő: -> gyors
haladás, rossz manőverezhetőség és a görkorcsolyázás közben hamarabb
elfáradó láb. Na ezek között kell megtalálnod a számodra legmegfelelőbb
kompromisszumot!
- Ideális görkorcsolya nincs! Csak a műfajnak és a stílusnak alárendelt
jó felépítésű és mindig fejleszthető görkori van. A görkorinak a
felépítése határozza meg azt, hogy mit jó vele csinálni. Persze lehet
pl. az agro-görikkel is túrázni, sőt füves hegyoldalon is le lehet
menni, de nem célszerű. Ez utóbbira a terep görkorcsolyák valók a nagy
gumi kerekeikkel, amelyek viszont alkalmatlanok a fél-csőben való
ugrálásra.
- A pénztárca. Gyanúsan olcsó az új görkori, ha 15.000 Ft. alatti az
ára! Ez esetben régi lehet a konstrukció, elfekvő régi a készlet vagy
gagyi "sajátmárkás" áruházi típus. A görkorcsolya választék a legjobb
25-40 eFt között (általános célú fitness-görkorikból). 40.000 Ft felett
már biztosan jó görkorit kapsz, de kérdés, hogy a te
stílusodnak/lábadnak megfelel-e? 60-80 eFt. felett már álomgöriket is
lehet kapni... :) (Ebbe az árkategóriába a "gagyi márkák" már nem
másznak fel, szerencsénkre)
- Használt görkorit vehetek-e? Igen, lehet venni, de alapos vizsgálat és
felpróbálás után. Jó állapotú, ne lehurcolt darab legyen. A bélés ne
legyen szétnyomva-szakadva-elrágva, ne hiányozzon alkatrésze, ne legyen
sérült, görbe a sínje. A gyenge láncszem a görkori csapágy. Azt nem
tudod ránézésre megállapítani, hogy milyen régi, hogy kopott-e és
kapott-e netán vizet, tócsát útközben. Ha vízbe mentek vele, akkor az új
csapágynak is
azonnal annyi. Szóval használtan, ha nagyon tetszik, vehetsz
görkorcsolyát, de egy csapágy esetleg kerék csere költségét számold bele
pluszba! Esetleg ha rossz állapotúnak tűnik, akkor alkudj, azon a címen,
hogy még költségeid lesznek vele. Vedd figyelembe, hogy egy szett
görkori csapágy 4000-8000 Ft (gyenge-közepes alaptípus), míg a
görkorcsolya kerekek szettjét 6.000-12.000 Ft között mérik. Ezért nagyon
nem érdemes pénzt
adni olyan használt görkoriért, amelynek legalább a kerekei nem jók! A
csapágy így is rizikó, de megpörgetve, meghallgatva, felpróbálva
(terhelés alatt is gurulni kell vele!) elárulja, ha nagyon hibás.
- Hol vegyek görkorcsolyát? Hát ide ........ várom a boltok/szervizek
linkjeit reklámajánlatait, támogatásait... :) Amíg ilyenek nincsenek,
addig személyesen a programjainkon, vagy e-mailben szívesen adok
tanácsot és ellenjavallatot is!
Görkorcsolya vásárlása a
gyereknek...
A gyerekek számára a görkori vásárlás egy fontos körülménnyel
bonyolódik: a gyerek lába folyamatosan és néha kiszámíthatatlanul nő.
Van egy két téves felfogás is. Sok szülő azt mondja, hogy jó az az olcsó
gyerek görkorcsolya, mert úgy is hamar kinövi. A másik hiba az, hogy ha
állítható görkorcsolyát veszünk a gyereknek, hátha több évig jó
lesz. Ehhez hasonlóan rossz az is, ha 2-3 számmal nagyobbat veszünk,
hogy majd úgy is belenő a gyerek. Hát akkor mi az ideális megoldás? Az
lenne, ha a gyereknek mindig a lábára való márkás görkorit vennénk,
rendszeresen, ahogy a lába nő. Hát igen csak ki bírja ezt pénztárcával?
Van egy két trükk, amivel a nagy költség megkerülhető, de előtte érdemes
betartani egy alaplevet: A GYEREKNEK SE VEGYÜNK ROSSZABB KORIT, MINT
AMIT MI IS A LÁBUNKRA HÚZNÁNK! Az ok egyszerű: ha vacak korit húzunk a
lábára, akkor nem fogja élvezni a görizést, hamar elunja, nyafogni fog
és később nem tart velünk. Szóval minél jobb görkorit a gyermeknek is ha
azt akarjuk, hogy szeresse és szívesen velünk guruljon!
És akkor lássuk előbb a kerülendő vásárlási hibákat:
- Ne vegyünk olcsó, élelmiszer-áruházi "kopogós", műanyag kerekű,
görkorit!
- Ne vegyünk jóval nagyobb korit a lábméreténél! (Max. 1-2 számmal
legyen nagyobb a lábnál!)
- Ne vegyünk három- vagy négy- kerekű paralel (párhúzamos
kerékelrendezésű) görkorit, hogy hátha abban biztosabban megáll! (a
gyerekek hamar megtanulják az egysoros görkorit is uralni!)
- Ne vegyünk túl drága korit sem, mert azt hamar kinövi.
- Nem ajánlható az állítható korik többsége sem! (Ritka ezekből a jó
konstrukció, főleg kis számozásban)
Ajánlások, a jó görkorcsolya vásárláshoz viszonylag kis költséggel:
- Ha kevés a pénz, inkább márkás és a jobb görkorcsolyát vásároljunk
használtan! A használt gyerek görkorik általában nincsenek nagyon
széthurbolva, mert a gyerekek általában kinövik, mielőtt tönkremenne.
- Elsődleges szempont legyen a jó cipő konstrukció, amely fogja a lábat
és kényelmes hosszabb távon is (elég vastag a bélése, hogy ne törje fel
a gyerek lábát).
- Nem árt, ha a sín strapabíró és szabványos alkatrészekkel (távtartó,
csapágyazás, stb.) szerelt.
- Ha a vásárlásra kinézett görkori cipője jó, de a kerekek forgásával
nem vagyunk megelégedve az nem baj, mert akkor lehet alkudni
(használtról beszélünk) és a jóval nyomottabb ár ellenében marad pénzünk
egy új csapágy, netán kerék szettre is! A megfelelően megválasztott
kerék/csapágy kombináció csodákat tud tenni egy használt kori esetében
is!
- Ha a görkorit kinőtte a gyerek és előzőleg jó minőségű
kerekekkel/csapágyakkal szereltük fel, akkor érdemes kiszedni belőle és
tovább örökíteni,beszerelni egy "új" koriba. Ezzel a trükkel elérhető,
hogy a görkori mindig jól gurul, hála a korábban gondosan kiválasztott
és felszerelt alkatrészeknek.
- Vegyünk inkább sűrübben, de lehetőleg pontos számozású görkorcsolyát.
A használt görkori sokkal olcsóbb, belefér az, hogy sűrűbben cseréljük,
ha meg a kerekeket is átörökítjük, akkor megtehetjük azt, hogy egy
gyengébb kopottabb kerekű görkorit is megvegyünk olcsóbban, hisz fiókban
a cserealkatrészünk!
- Méretkompenzálásra,a míg a gyerek lába jóval kisebb a korinál,
használjunk plusz talpbetétet, vastag zoknikat, aztán, ahogy nő a gyerek
lába, úgy rendre kiszedegetjük ezeket belőle.
- Érdemes hamar nekikezdeni az újabb pár görkori beszerzésének,
becserkészésének! A csere esedékessége előtt már fél- egy- évvel azelőtt
beszerezhetjük a következő görkorcsolyát, hisz használtan kifogni egy
jót szerencse kérdése is! Hagyjunk időt magunknak keresgélni, hogy ne
akkor kapkodjunk új kori után, ha a gyerek jelzi, hogy kinőtte a
görkoriját!
- A görkorit próbáljuk fel a gyerek lábára és kérdezzük is ki arról,
hogy jó-e, nem ér-e végig a lába, nem nyomja-e valahol, stb. éppen
emiatt nem célszerű ajándékként látatlanban megvenni valamit, csak hogy
legyen, pl. karácsonyra.
- Netes vásárlás a próba hiánya miatt nem a legideálisabb, bár van egy
könnyebbségünk, a 14 napos visszavásárlási idő!
A görkorcsolyák
technikai részletei
A görkori használhatóságát a mechanikai konstrukció, a felhasznált
anyagok és a megmunkálás minősége határolják be. Egy görkorcsolya több
néha egymás közt is csereberélhető alkatrészből áll. Ezek: a cipő, a
sín, a kerekek, a csapágyak, a távtartók, a kopásgátló elemek, a fékek
és a fűzők-csattok. Sorra vesszük ezeket és jelen ismertetőmet is
folyamatosan bővítem mindenféle tudnivalóval. Előbb a cipőket
ismertetem, majd később a többi alkatrészről is írok.
A görkori cipők
Lehet a cipő rész vékony vagy vastag, puha-"soft" vagy félkemény,
erősített vagy teljesen kemény héjú. Általában elmondható, hogy minél
keményebb egy görkorcsolya cipő, annál inkább irányítható, jobban tűri
az igénybevételt és jobban reagálja le a görkoris mozgását. Ez amúgy a
többi hasonló sportra is igaz, mint pl. síelésre, sífutásra, stb. A
keményebb cipővel a hajtás is hatékonyabb, mert az oldalirányban
kifejtett erőt nagy hatékonysággal adja át a kerekeken keresztül az
útburkolatnak (és onnan visszahatásként lesz a gyorsítás). A puha
görkori cipők kényelmesebbek, szellősebbek és könnyebbek, de nem lehet
velük "keménykedni az utcán".
A továbbiakban lássuk a különböző görkori cipők előnyeit és hátrányait
valamint tipikus alkalmazási területeit.
A kemény héjú
(műanyag) görkorcsolya cipők
Előnyei:
- jól fogja a lábat,
- hatékonyan manőverezhető,
- jól fékezhető,
- véd az ütésektől,
- jól rögzíthető rajta a sín,
- csúszó és kopó elemeket lehet rá szerelni,
- ugrálásra, elemeken való csúszkálásra is alkalmas lehet,
- gyengébb bokájú és lábizomzatú görkorisok is jól használhatják,
- egyenesen áll benne a láb, kevésbé törik meg bokánál,
- a bélés legtöbbször kivehető, mosható, a héj könnyen tisztítható,
- tartósabb, időtállóbb, és az agresszívebben görkorcsolyázók se
koptatják hamar szét.
Hátrányai:
- nehéz, ha nincs speciális anyagból (carbon, kevlár, stb.),
- oldal irányban vastag,
- meleg, nem szellőzik jól,
- ha nem jó minőségű és pontos a bélés, akkor jobban töri a lábat a
gyöngyvászonnál,
- a hosszabb távú görkorcsolyázás jobban igénybe veheti a lábfejet
(feltörheti),
- eleinte nem erősödnek benne úgy az izomzat és a bokaszalagok, mert a
kemény héj veszi át az izmoktól és az ízületektől a tartó szerepet,
- rövid sínnel és kis kerekekkel szerelve könnyebb előre vagy hátra esni
benne, ha elakad valamiben.
- drágábbak a gyöngyvászon görkori modelleknél.
Mire használhatóak?
A kemény héjú görkorcsolyákat elsősorban az agresszívebben görkorizók
használják és persze a tapasztaltabbak. Agressive, free-style,
free-skate, urban, slalom, stb. stílusokról beszélhetünk itt. Ezen
görkorcsolya stílusok kedvelt cipőfajtái ezek, mert jól tűrik az
ütéseket, bírják a terhelést, a korlátokat, a lépcsőket, és általában az
utcán és a skate-parkokban található elemekkel való ütközést. A kemény
cipőhéj és benne a
vastag bélés jól védi a görkorcsolyázó lábát az ütésektől,
rázkódásoktól. A legtöbb ilyen görkoriban a bélés alatt rezgéscsillapító
gumi lapokat helyeznek el. Ha nincs benne ilyen, akkor nem árt néha bele
egy géles talpbetét vagy gumi sarokemelő alátét. A talpbetétek,
sarokemelők csillapítják a rezgéseket, védik az ízületeket a káros
rezgésektől.
Ezeket a cipőket vastag műanyagból öntik és csúszó, kopásálló elemekkel
is felszerelik. Fűző, csat és vastag tépőzár segíti a lábfej biztos
rögzítését. A legtöbb alkatrész és elem cserélhető ezeken a görkorikon,
ha elkopnak vagy eltörnek. Léteznek olyan görkorcsolya modellek is (pl.
Seba), ahol külön megvásárolhatóak a cipőhéj műanyag alkatrészei, így
egyedileg építhető ki a görkoris színvilágának megfelelő egyedi
megjelenés. A tipikus kerék méretek a kemény héjú görkoriban 32-90 mm
között változnak, a sín hosszától és a korcsolyázás stílusától függően.
32-56 mm-esek az agressive-görkorik kerekei, amelyek néha a 96-os
keménységig is felmennek. 62-80 mm közöttiek a hoki és a free-style
szlalomozásra használt 78-85A keménységű kerekek. Urban és Grand Tour
görkorcsolyák cipőire 80-100 mm méretű és 82-86A keménységű kerekeket
szerelnek. Néha egy görkori sínben kétféle kerékméret is van. Az
agressive görikben az elején és a végén két nagyobb (56 mm körüli), és a
sín közepén a gördülést, korlátozást, csúszást segítő két kisebb (30-40
mm) kerék található. A hoki görkorcsolyákban a két első kerék kisebb a
két hátsónál a jobb manőverezhetőség érdekében (pl. 2x76 + 2x80mm
kombináció). A freestyle-slalom görkorikban viszont a két nagyobb
kereket középre teszik, hogy könnyebb legyen velük a
kanyarodás és a műfajra jellemző "egykerekezés". Ezt hívják "banán
szerelésnek", azaz a keréksor a sínben ívelt. Tipikus szerelési
konfiguráció négy kerékre: 76-80-80-76 mm, de más méretek is
elképzelhetőek. Részleteket erről a szlalomgöris oldalunkról
tudhatsz meg.
Gyöngyvászon
görkorcsolya cipők
Előnyei:
- könnyűek,
- kényelmesek (többnyire),
- jobban idomulnak a különböző lábfajtákhoz,
- nem ráznak ütnek annyira gurulás közben,
- elterjedtek, mindenhol alapmodellek a görkori kínálatban,
- hosszú útvonalú túrázáshoz, közlekedéshez jók,
- olcsók, áruk 15.000-től 45.000 Ft-ig terjed (márkás árak).
Hátrányai:
- nem tartják szorosan a bokát,
- hajtáskor billegnek, "lefolynak" a lábról,
- nehezebb hirtelen és hatékony fékezést, irányváltást tenni bennük,
- nem bírják a tereptárgyakat, a zúzódást,
- sérülékenyek, hamarabb szakadnak, nem olyan tartósak,
- ezen görkorik alkatrészei nem igazán cserélhetőek, mivel varrottak,
szegecseltek,
- a legtöbb görkorcsolya bélése nem kivehető, így nem mosható,
- a legtöbbnél a sín sem cserélhető, sokszor egyedi kialakítású a
felfüggesztés,
- gyakran árulják őket olcsó műanyag vagy préselt alu lemezes kerék
sínekkel,
- az olcsóbb modelleknél igénytelenebb a csapágyazás,
- sokszor rosszabb műanyag kerék/csapágy távtartókkal kerülnek
forgalomba,
- az alapmodellekbe olcsóbb, puhább kerekeket tesznek bele.
Mire használhatóak?
A puhább gyöngyvászon korcsolyákat általában "első koriként" szokás
megvenni vagy karácsonyra ajándékba kapni... :) Ettől függetlenül sok
görkorcsolyásnak ez élete végéig beválik, mert kényelmesek, és az
egyszerű közlekedő-túrázó általános görkorizáshoz megfelelőek lehetnek.
Igaz ez főleg akkor, ha nem a legolcsóbbat vesszük meg valamelyik sarki
szuper áruházban. Gondos kiválasztással és némi anyagi ráfordítással
évekig használhatjuk megelégedéssel ezeket a görkori modelleket. Ne
várjuk el tőlük viszont azt, hogy a lépcsőkön és a korlátokon is helyt
álljanak, de azt se, hogy az egymástól 50 cm-re elhelyezett szlalom
bójákat látványosan fogjuk kerülgetni velük. Nem erre valók. Alkalmasak
ezek a görkorcsolyák kezdéshez, hosszabb-rövidebb, bonyodalmaktól
mentes, városi gurulásokhoz, túrázásokhoz, napi közlekedéshez. Ha
gondosan választunk a márkás fajtákból, akkor kényelmesek, és élvezet
lehet benne a gurulás. Fontos, hogy vásárláskor jó méretet válasszunk és
számoljunk rá egy kicsi nyúlást is széltében. Ez azt eredményezheti,
hogy később még bele fog férni egy vastagabb zokni és/vagy talpbetét.
Ezek amúgy sem ártanak, mert kímélik görkorizás közben a lábat. Fontos
ezeknél a cipőknél, hogy meg lehessen úgy húzni a fűzőket és csatokat,
hogy a bokát megtartsa, ne tudjon a cipőben emelkedni, mert akkor hajtás
és manőverezés közben "lefolyik" a láb a cipőről, így akár
balesetveszély is lehet a dologból. Ezek a görkori cipők nyúlékonyságuk
miatt nagy sebességű görkorizásra, pl. lejtőzésre nem alkalmasak!
Bizonyos sebesség felett beszitálnak, irányításuk bizonytalanná válik.
Ezekre a görkori cipőkre, amelyeket szokás fitness kategóriának is
nevezni, többnyire 72-90 mm közötti kerekeket szerelnek fel, lábmérettől
és típustól függően. Gyakori, hogy a gyári kerekek puhák, 76-80A
keménységűek. Ezek hamar elkopnak, lassabban gurulnak, de legalább
eleinte nem ráznak. Később, a görkorcsolya tudás javulásával, érdemesebb
nagyobb (a sín által megengedett maximális mérethatárig) és keményebb
kerekekre kicserélni, max. 84A keménységig. Ennél keményebb kerekeket
nem célszerű tenni beléjük, mert ráznak, könnyebben
megcsúsznak hajtáskor, és a megnövekedett sebességet sem élvezhetjük
gondtalanul, mert a puha cipő nehezebben hajt, irányít és fékez.
A fenti két görkori típus a fejlesztési skála két vége. A
görkorcsolyagyártók különböző keménységi és komfortfokozatú cipőkkel
igyekeznek mindenféle felhasználói és vásárlói igényt kielégíteni, a
termékpalettát szélesíteni. Ez egyrészt felhasználói igény, másrészt
divat és kereskedelem is.
A cipők további konkrét jellemzőit majd még taglaljuk a konkrét
görkorcsolyákat leíró részben, kicsivel lentebb.
A görkorcsolya
sín
…innen
folytatjuk hamarosan, az alkatrészek ismertetését, de addig is olvasd
alább a szintén folyamatosan bővülő görkori típusok leírását! :)
Görkorcsolya típusok
- fitnesz görkorcsolya (fitness rollerskates),
- freestyle görkorcsolya (freestyle rollerskates)
- szlalom görkorcsolya (freestyle-slalom rollerskates)
- túra görkorcsolyák (tour rollerskates)
- verseny görkorcsolyák (speed-skates)
- agro görkorcsolyák (agressive rollerskates)
- terep görkorcsolyák (offroad rollerskates)
- városi görkorcsolyák (urban rollerskates)
Fitness
görkorcsolyák
Mint a neve is mutatja a fitnesz görkori leginkább az egészséges életmód
művelése érdekében zajló "általános" célú görkorcsolyázás. Alkalmas
hosszabb távok megtételéhez, városi közlekedésre, kerékpározás
esetenkénti kiváltására. Mivel mi a dunaguris túrákra járunk, számunkra
a legfontosabb göri típus ez.
Jellemzői: puha de kényelmesebb cipő, 76-84 mm közötti viszonylag puhább
(78-82A) kerék-szettek, műanyag, kompozit vagy alu sínnel. Közepes és
hosszabb távú gurulásokra alkalmasak, ugrálások vadulások nélkül.
Nagyobb sebesség, de gyengébb manőverezhetőség jellemzi ezeket a
görkorikat. Átlagos napi használatra, közlekedésre,
görkori túrákra, kikapcsolódásra, munkába járásra alkalmasak. Nem
ajánlott ugrálni vele, lépcsőzni, zsúfolt helyeken közlekedni, illetve
tanulni is csak akkor, ha a bokád kellően erős, hogy kezdéskor is
egyenesen állj meg benne.
Áruk 15.000 Ft-tól kb. 50.000 Ft-ig terjed.
Freestyle
görkorcsolyák
Jellemzői: kemény műanyag cipő, vastag, erős és rövid alu sín, benne max.
80mm-es kerekkel. A kerekek kemények, a 82-86A tartományból valók, a
csapágyaik vastagfalu megbízható gyártmányok. A görkori cipőre zúzódás
elhárító feltéteket is szerelnek, általában a külső oldalélen.
Többségük kivehető bélésű, ez megkönnyíti a mosásukat. A
mai modellek fűzős, csatos, tépőzáras rögzítésűek. A régebbieknél
találni tisztán csatosakat is. Haladó görkorcsolyásoknak, nagy tempóra,
nagy igénybevételre, városi korizási körülményekre tervezték őket. Erre
a legalkalmasabb ez a típus. Lehet vele ugrálni,lépcsőzni, hirtelen
tempózni és a városban lendületesen kerülgetni az élő és élettelen
akadályokat... :) Innen származik egyes gyártók által használt és
mostanában külön kategóriaként is kapható urban-skate elnevezés is. A
jobb anyagok miatt magasabb árfekvésűek ezért kezdőként csak akkor
ajánlom, ha biztos vagy benne, hogy ez a sport tetszik és megmaradsz
benne, sokat gurulsz a városban, és akkor is ha a bokád nem elég erős,
hogy a puhább fitness-görkorit is uralni tudd.
Ára, a magyar (igen szegényes!) piacon jellemzően 35.000 Ft-tól 100.000
Ft-ig terjed. A karbon-kevlár-titán stb. szálas csúcsmodellek akár 2-3x
ennyibe is kerülhetnek (csak külföldről szerezhetők be).
A
freestyle-slalom görkorcsolyák
A kemény héjú cipők egy "szelídített" változata ez, amelyet műanyag
bóják közötti görizéshez, trükközéshez használják. Ezek a görkorcsolyák
első ránézésre hasonlítanak az agresszív görkorikhoz, de annál vékonyabb
építésűek és a kerekei nagyobbak. A freestyle szlalomhoz használt
görkorcsolyák cipője merev, a bélése vastag, sínje rövid, benne a
kerekek 72-80 közöttiek és speciálisan szereltek. A cipőt a gyártók
igyekeznek könnyűre
tervezni ezért karbon és akár kevlár szálakat is alkalmaznak a
cipőhéjban, főleg a talp résznél. A felső rész úgy van kialakítva ezeken
a cipőkön, hogy lehetővé tegyék a lábszár előre és hátra hajlítását,
hogy a görkorcsolya trükköket jobban végre lehessen hajtani.
A sín ezeknél a görkorcsolyáknál többnyire alumínium vagy hasonló
speciális merev fém-ötvözet. A rövid sín tipikusan akkora, hogy a
görkorcsolya kerekek nemigen lógnak ki a talp alól, ezzel biztosítva a
bóják közötti fordulékonyságot. A másik trükk a fordulékonyság
növelésére a görkori kerekek úgynevezett "banánformára" szerelése. Ez
azt jelenti, hogy a két középső kerék nagyobb (pl. 78 mm-es) míg a sín
végén lévő szélső kerekek kisebbek (pl. 72-esek). Minél nagyobb a
különbség a méretek között, annál könnyebb a fordulás, a trükkök
kivitelezése, de annál instabilabb a görkori, ezért ezeket mindennapi
görkorcsolyázásra, hosszabb útvonalakra nem ajánljuk.
A túra
görkorcsolyák
Ezeket a gyártók általában GT (Grand Tours) jellel minősítik. Ezeknél a
görkoriknál, a legfontosabb szempont a hosszú távon is kényelmes és
könnyű cipő, és a nagy kerékméret a gyors haladáshoz. Ezek a
görkorcsolyák valahol a fitnesz és a verseny-görik közé ékelődnek be.
Cipőjük keményebb a fitness-nél, jobban tartja a lábat, hogy kevésbé
fáradjon a hosszú túrákon. Másrészt a keményebb cipőhéj lehetővé teszi a
hosszabb
sín biztonságosabb kezelését is. Ezekre a görkorcsolyákra szinte
kizárólag alu síneket tesznek és 84 mm feletti kerekeket. A tipikus
görkori kerékméret 90-100 mm és keménységük 82-84A közötti. Az ilyen
görivel gyorsan lehet haladni, de nehezebb megállni és szűk helyeken
kanyarodni. Szlalomozásra, zsúfolt városi gurulásokra nem alkalmasak.
Főleg a kezdőknek nem ajánlom ezt a típust, legalábbis eleinte. A
legjobb ez a görkorcsolya hosszabb túrákra (Pl. Dunagurikra!), nagy
városi távolságokra (ahol nem zsúfolt), illetve a nagyobb kerekek miatt
a rosszabb felületű útviszonyokra.
Előnyük: nagy sebesség, kényelmes cipő, jó gurulási tulajdonságok
rosszabb utakon is.
Hátrányuk: rossz manőverezhetőség, nehezebb a megállás (kezdőknek nem
biztonságos), és a fitness-nél magasabb árfekvés.
Ára ezeknek a görkorcsolyáknak (márkás típusokról beszélünk) 40.000
Ft-tól indul valahol 100.000 Ft környékéig. A magyar görkorcsolya piacon
jellemzően szegényes a kínálat ezekből, igazán jót külföldről lehet
berendelni némi lábméret kockázattal.
A
verseny-görkorcsolyák
Ők a görkorcsolyázás Forma1 járművei... :) A gyorsasági jégkorcsolyák (speed-skating)
aszfaltos alternatívái. Sík széles felületen, versenypályákon koriznak
vele olyan görkorcsolyások, akik kimondottan ezekkel a szerkezetekkel
edzenek, az ilyen versenyekre készülnek. A felépítésük is ennek a célnak
van alárendelve. Nagyon könnyű, rövid szárú a cipő, amely a
bokát nagyon szorosan de a lábszárat egyáltalán nem fogja, izomzatból
kell megtartani. Gyakran készülnek speciális
anyagokból: carbon, kevlár, bőr és műanyag. Emiatt és a kis szériában
történő gyártás miatt ezek a görkori cipők meglehetősen drágák,
legtöbbször 100-200 ezer Ft feletti az áruk. A lábszárat nem fogják,
méretük miatt csak a lábfejet rögzítik, elől és hátul is mélyen
"dekoltáltak", hogy ne akadályozzák a lábfej billegését hajtásnál, és ne
törjék fel a boka feletti szalagokat. A görkori sínjük speciális könnyű
alumínium ötvözet (magnézium, titán, stb.), amelyet gondos tervezéssel
könnyítnek megfelelő ívelésekkel (boltíves terhelés alkalmazása). A
jellemző görkorcsolya kerékméret 100-110 mm, és 84-86A -s keménység.
Ekkora kerekeket és a meglehetősen hosszú sínt nem könnyű uralni egy
"bokacipővel". Gyakorlatot, edzést, és erős bokát/lábszárat igényel az
ezekkel történő görkorcsolyázás. A sérülések elkerülése érdekében a
kezdőknek egyáltalán nem ajánlanám a kipróbálását előzetes koritudás
nélkül! A tengelyek és a csapágyazása is speciális. Nem ritkán kerámia
csapágyakat használnak bennük (ez újabb 100 eFt. körül van). Az alkatrészek általában szabványos kialakításúak,
emiatt a cipő/sín/csapágy/kerék négyes elég jól kombinálható a görkori
versenyző igényeinek megfelelően. Régebben a hosszabb sínekbe 5 görkori
kereket szereltek jellemzően 5x76 mm-től 5x90 mm-ig. Aktuálisan a
legjellemzőbb konstrukciók a 4*100 mm, a 4*110 mm és a (3*110 + 1*100)
mm-es sínek. Elvétve találkozni lehet 4*105-tel és (2*110 + 2*100)
mm-essel is. (Junior és felnőtt versenyzőknél, gyerekeknél nyilván más
méreteket használnak). A régebbi, 5 kerékkel
szerelt hosszú sínek sem tűntek el, mert a downhill-es görkorisok
(hegyről lefele, szerpentinen görkorcsolyázók) előszeretettel használják
stabilitása és a jó iránytartása miatt.
Előnyei: könnyűek, nagyon gyorsak, nagyon jó az iránytartásuk,
szabványos kialakításuk lehetővé teszi a rugalmas kiépítésüket.
Hátrányuk: nem fogják a lábszárat (külön meg kell tanulni velük
közlekedni), nehezen fékezhetők le, nehezen kanyarodnak, koszorúzásnál a
sínek könnyen összeakadhatnak, balesetveszélyesek, ezért speciális
széles pályákon ajánlott velük edzeni. Kezdő görkorisoknak egyáltalán
nem ajánlottak, emellett a jó darabok drágák is.
Tipikus áruk teljes kiépítésben: 150.000 Ft-tól a csillagos égig, de
belépő szintűeket már 80.000 Ft-tól lehet kapni.
Agressive
görkorcsolyák
Hívják még őket egyszerűen agro-nak is. A sín tipikusan vastag
műanyagból készül, mert jobban bírja az ütést mint az alumínium, amely
elgörbülhet a nagy igénybevételtől. Ezeket a görkorcsolyákat trükkök,
ugrások, csúszások, forgások és elemeken való gyakorlatokhoz használják.
Utcai közlekedésre és pláne hosszabb gurulásokra kevésbé alkalmasak.
Mivel a földre egyszerre csak az első és a hátsó, amúgy is kisméretű
görkorcsolya kerék ér le, ezért a gördülése is rossz, hosszabb távon
fárasztó vele a görkorcsolyázás...
…na ezt
is folytatjuk hamarosan! nézz vissza időnként, mert frissítem
folyamatosan a tudnivalókat! :)
Frissítve:
2014.08.05.
www.dunaguri.hu
Kapcsolat:
dunaguri@gmail.com |