Fox Racing görkorcsolya-kerék teszt
UPDATE 2021.07.10. !
A saját és a göristársaink visszajelzései alapján, a 76-90 mm-es
sötétszürke Fox kerekek, általunk beszerzett példányai, nem bírják az
igénybevétel, ezért jelenleg nem javasoljuk ennek a keréknek a
használatát! Bár a gördülési képessége és a kopásállósága nagyon jó (első
gurulástesztjeink és visszajelzések alapján), de gyengén tapad a gumi a
kerékmagra és könnyen lefordulhat. Ez nagyobb testsúly vagy igénybevétel
(pl, frestyle jellegű görizás) esetén néhány 10 km alatt bekövetkezhett!
Ezt balesetveszélyesnek tartjuk, mert gurulás közben a leforduló gumi
blokkolhatja a kereket, ezért amíg nem javítják a hibát, addig nem
javasoljuk a beszerzését.
Ha mégis használja valaki, akkor azt ajánljuk, hogy figyelje a kerék
hangját. Amint terhelés/hajtás közben nyöszörgő, nyokorgó hangot ad, úgy
már válik el a gumi a magtől és innentől kezdve belassul és bármikor egy
erősebb mozdulatnál lefordulhat a gumi.
Használata legfeljebb kisebb súlyú gyerekek (40 kg alatt) kezdő/kíméletes
görizéséhez tudjuk ajánlani, pl. egyszerű fitness jellegű haladáshoz.
Amint új széria érkezik belőle és le is teszteljük strapabírását, úgy
ismét visszatérünk és frissítjük cikkünket.
Csapattársaink véleménye, hozzászóásai, fotói erről a hibáról a Facebook
Dunaguri csoportjában olvashatók!
Bevezető
Dunaguri csapatunk több tagja is vásárolt mostanában a Profikori-tól,
számunkra eddig ismeretlen, Fox márkájú
görkorcsolya kerekeket.
Mivel ez az üzlet elsősorban a profi gyorskorcsolyázók igényeit igyekszik
kielégíteni, ezért a mi túrázós stílusú görkorizásunkhoz is jók lehetnek
az itt kapható felszerelések többsége.
A Fox kerék a versnytársakéhoz képest (Matter, Atom, MPC, stb,)
többszörösen alacsonyabban árazott és valószínű, hogy ha egy kínai
webshopban látnánk, akkor eszünkbe nem jutna megvenni.
Mivel ezt a kereket edzés/verseny célra árulja ez a szakbolt, hát tettünk
egy próbát, megvásároltuk és kipróbáltuk...
A kerékválaszték
Mi a 90-es méretű Fox
Racing 7SP modellt rendeltük, kék színben. Örvendetes, hogy ebben a
méretben van színválaszték, ami nem függ össze a kerék tulajdonságaival.
Vannak gyártók, ahol eltérő színekkel más tulajdonságú kerekeket jelölnek.
Ez főleg azoknak sajnálatos, akik az esztétikai összahngra is érzékenyek.
A cikk írásakor 72-90 mm közötti görkori kerekeket találtunk a webshopban.
A 72, 76, 80, 84 mm-es méret sötétszürke színben kapható. A 90-es, 7SP
típusjelüből fekete, kék, narancs és zöld színeket is találtunk.
A 84 és 90 mm -es kerekekre rákerült a Racing felirat is, ami azt
jelentheti, hogy a gyártó ezt a görkorcsolya kereket már (gyerek,
ifjúsági) versenyzésre is ajánlja.
100-125 mm átmérő tartományban sajnos nem találtunk a honlapon Fox
kereket. Ezeknél a nagyobb kerékméreteknél már inkább az Atom, a Hero és a
Winner márkák találhatóak a webshopban.
Szemrevételezés, szerelés
A
kerek színe valójában szebb, telítettebb, mint ahogy a honlapon szerepel.
A kerékmag masszív, fekete színű, a küllők vastagok, keresztirányúak és
erősnek tűnnek.
Ez a görkori kerék tappintásra és körömmel nyomkodva rugalmas,
gumiszerűnek tűnik, matt felületű, kemény, ránézésre (és próbálva is), jó
tapadást biztosít.
Összeszerelésnél azért ért egy kis meglepetés. A legbelső kerékátmérő
szűkebb a szokásosnál, így nem mindegyik kalapos 8 mm-es távtartó ment
bele! Szerencsére a dobozomban többféle is van, így sikerült 8
összeszednem, amelyet lötyögösen vagy éppen passzentosan, de bele lehetett
rakni. Erre nem árt figyelni kerékcserénél!
Célszerű a meglévő
távtartókat is megmérni, hogy befér-e a magba és ha nem, akkor venni egy
szett másikat, kisebb átmérőjűt.
A csapágyfészek viszont nagyon masszív, jó szorulósan tartják a
csapágyakat. A méretezése, a szűk belső gyűrűt leszámítva jó lehet, mert
minden kerék szépen forgott sínbe szerelve. (Ez nem mondható el
maradéktalanül minden kerékre)
A kerekeket egy PS Venom 12,1 colos verseny sínbe szereltük, és egy Fila
NRK cipővel hajtottuk.
A próba
Két gurulápróbát tartottunk a kerekek tesztelésére, kétféle
konfigurációban. A fenti videón látható ez a két gurulás próba.
Az első összeállítás: 4x90 mm/85A Fox kerék szett, PS Venom sín, Fila
NRK görkorcsolya cipőre szerelve. A másik görkorcsolya: Matter
Image 3x110 mm/F0 Seba FR1 görkori cipőn.
A gurulást álló helyből indítottuk, hajtás nélkül úgy, hogy a kerekekek
maguktól gyorsuljanak fel a lejtőn. Az eredmény minket is
meglepett, hisz a 110 mm-es Matter nem kispályás játékos ebben a
műfajban. A nagy eltérés újból meggyőzött minket, hogy a 3 kerekű görkorik
lassabban gurulnak, még akár a kisebb méretű négykerekűeknél is. Még a
kitűnő Matter sem tudta rendesen kompenzálni azt az egy kerék hiányt.
(Természetesen még nagyobb lett volna a különbség, ha a 110-es kerék
valami szokványos, görivel együtt vásárolt közepes minőségű lenne)
A videó második részében azonos kerékméretek "mérkőztek" meg.
Mindkét görkorcsolyán 4x90 mm-es szett volt és a keménység is mindössze 1
egységnyivel tért el a másiktól. Ezúttal a másik görkorcsolya egy Rollerblade
Macroblade 90-es volt, gyári 90 mm/84A keménységű kerekekkel.
Ebben a tesztben még szembetűnőbb volt, hogy mekkora különbség is van egy
gyári alapkerék és egy magasabb minőségű versenykerék között. Ebből is
levonható az a tanulság, amit eddig is tudtunk, és mondtunk, hogy egy
új görkori vásárlásánál ne nagyon számítsunk rá, hogy minőségi kereket
kapunk, még akkor sem, ha sok tízezer forintot hagyunk ott a
boltban. A gyári, jó esetben közepes minőségű görkorcsolya kerekeket,
érdemes minél hamarabb kicserélni tényleg jó kerekekre, ha az ember
könnyen és gyorsan akar gurulni...
Saját próba és ajánlás
Passzív lejtős guruláson kívül két alkalommal
görkoriztam is ezekkel a kerekekkel. Elsőre úgy éreztem, hogy a kerék
kicsi betapad rajtoláskor, de ez az érzés valószínű csak azért volt, mert
közvetlenül előtte egy 4x67mm-es, rocker-szerelt, kemény kerékszettel
közlekedtem és annak egész más a reakciója elrugaszkodáskor. Viszont az
első lépések után, amint lendülettet kaptam éreztem, hogy "bekapcsoltak a
villanymotorok", nagyon begyorsult a kerék és olyan érzés volt, amit a
4x100 mm-es Mattereimnél szoktam érezni túrázáskor. Ezt a "bekapcsolt a
villanymotor a kerékben" érzést csakis az igen jóminőségű kerekeknél lehet
érezni.
Második alkalommal felvéve már nem volt ez az érzésem, hogy elnyelné a
hajtási energiát, ahogy ezt a gyenge kerekek teszik. Azt tapasztalatam,
hogy a kerék nagyon jól tapad az úton, 85A-s keménysége ellenére nem
csússzant meg hajtásnál és a kúpos profilnak köszönhetően igen könnyen
tartja a sebességet.
Bár tartósságáról még nem tudunk beszámolni ezeknél a görkori kerekeknél, mert még csak most kezdtük el használni őket, de már látszik, hogy a Profikori-nál fellelhető 790 Ft-os árával verhetetlen a mezőnyben a 72-90 mm -es tartományban. A kb. ezzel a tulajdonsággal rendelkező Atom, Matter, MPC, stb, márkás kerekek akár 3-10x többe kerülnek, viszont utcai korizásnál ezt a különbséget nem igazán vesszük észre. Természetesen a görkorcsolya versenyzőknél számíthat az, ha egy 10 ezer Ft /db árú Matter esetleg 1-2 % -al jobban gurul, de átlag korizásra, átlag halandónak talán nem érdemes ezt az extra árat megfizetni.
Eddigi tapasztalásunk alapján ezt a görkorcsolya kereket is beemeljük
abba a nagyon ajánlott minőségi sorba, amit a Matter, Atom, MPC, Hyper,
Kryptonics, Labeda, stb. képvisel.
Amint tapasztalataink bővülnek ezzel a kerékkel kapcsolatosan a cikkünket
frissítjük, akár mások észrevételeivel is, ha jelzik számunkra az alábbi
emailcímen a tapasztalataikat.
Update 2021.07.10. Új, sajnos nem túl kedvző tartóssági tapasztalatainkat, olvasd a cikk elején!
Ez a görkorcsolya kerék, a cikk írásának időpontjában, a www.profikori.hu oldalán elérhető.
Feltöltve: 2021.05.31. Kérdés, észrevétel: dunaguri@gmail.com