Dunaguri Görkorcsolya és Szabadidősport Civil Társaság oldala     Frissítve: 2024.09.17. 07:30
× Oldalunk HTTP-sütiket használ a jobb működésért. Elfogadom

Sarokfék  -  veled vagy nélküled?

 

Görkori sarokfék

  


Bevezető

Többféle görkorcsolya sarokfékGörkoris körökben gyakran fellángol a vita arról, hogy kell e a görkorcsolyákra a sarokfék vagy sem.
Mivel ez állandó vitákra ad okot, ezért ebben az írásunkban ezt a témát járjuk körbe.
A görkorcsolyához a gyártók, rikta kivételtől eltekintve, mellékelnek sarokféket, egyszerűen abbeli kötelességüknek eleget téve, hogy minden guruló eszközhöz kell valami fékezési megoldást szállítania a gyártóknak. Kerékpároknál teljesen megszokott, hogy két különálló fékrendszerrel árulják őket, a rollereknél is megszokott, hogy a hátsó kerék fékezésével állítjuk meg, így a görkorik többségénél a sarokfék az, amit fékező eszközként adnak a gyártók a görkorcsolyához.
Egyes speciális esetekben nem jár hozzá sarokfék, hanem külön tartozékként rendelhető. Ilyen az agresszív görkori, a körpályás verseny görkorcsolya, de a freestyle slalom görkorikhoz se jár alapból a fék, mert ezeknél a sportoknál nem is igazán használható, ha fel van szerelve.
Rollerblade Coyote terepgörkorcsolya fékrendszereEgyes görkorcsolyákhoz speciális, úgynevezett aktív fékrendszert is szállíthatnak a hatékony fékezés érdekében. Ilyen pl. a Rollerblade Coyote terep görkori (lásd fotón), amelynek a két kerék közötti dörzskerekes fékrendszere igen hatékony és biztonságos fékezést tesz lehetővé. Más gyártók is próbálkoztak hasonlóval, de költségesek és széleskörűen nem igazán terjedtek el.
Külön megemlítjük az időnként felbukkanó elektrónikus fékrendszereket is, amelyeket utólag lehet a görkorcsolyákra felszerelni. Ezekből létezik kábeles, de rádióhullámos  (bluetoth, wifi, stb) vezérlésű is. Ezek használatát nem javasoljuk, mert bármilyen műszaki hiba esetén, megfelelő tudás hiányában, fékezés nélkül maradhat a göris és ez komoly balesettel járhat!


Sarokfék - pro és kontra....


Mikor lehet jó?

Görkori sarokfékA sarokfékkel való fékezést nagyon könnyű megtanulni. A kezdő görkorcsolyázók nagyon hamar rájönnek maguktól is, hogy miként működik és ez ad számukra egy olyan biztonságérzetet, ami nem riasztja el őket a görkorcsolyázástól. Ez a sarokfék egyik  legfontosabb pozitívuma. A másik, ami jó a sarokfékben, hogy olyan utcákon, utakon, ahol sok a lejtő kevésbé koptatjuk szét a kerekeket fékezéssel. Hosszabb lejtőn való legurulásnál tartósan kell V- vagy T- fékezni, ami napi használat mellett hamar leamortizálja a drága görkorcsolya kerekeket. Sokkal olcsóbb és egyszerűbb egy féktuskót cserélni a sarokféken, mint a teljes félrekopott kerékszettet lecserélni.
A görkoris sarokfék akkor is nagyon hasznos, ha nincs hely a fékezésre. A sarokfékkel történő fékezésnek a legkisebb a helyigénye az összes görkoris fékezési technika közül! Ilyen eset lehet pl. zsúfolt, szűk járdákon a városban, illetve keskeny és forgalmas kerékpárúton is. Ahol mi elférünk ott már sarokfékkel is hatékonyan meg lehet állni.
Rollerblade aktív rásegítéses sarokfékA sarokfék igen hatékony fékezési technika, ha jól kivitelezzük és alaposan begyakoroltuk. A legfontosabb az, hogy hajlított térddel, mély állásban, összeszorított combokkal kivitelezzük és akkor nagyon hatékony tud lenni, nagyon rövid fékúttal meg tudunk állni.
Megfigyeltük, hogy külföldön sokkal gyakrabban használják a sarokféket mint Magyarországon. Külföldről származó használt görkorcsolyák között még olyanon is láttunk sarokfékkel felszerelve, ami itthon elképzelhetetlen. Példáúl a bokacipős versenygöriken vagy a hosszú túrákra való maratoni görkorcsolyákon is láttunk felszerelve. Ennek oka egyrészt az, hogy másutt, főleg hegyes vidéken, ez kíméletesebb fékezési mód, másrészt ezen görkorisok tulajdonosai érthetően sajnálják a darabonkáét 5-10 ezer foritnba kerülő kerekeket fékezéssel szétkoptatni.


Mikor nem ajánlott a sarokfék?

Sarokfék látképeA gondolatmenetet itt válasszuk kétfelé. Egyrészt van egy pszichikai oka a használatának. Azok a görisek, akik nagyon hozzászoktak a használatához, nem igazán hajlandóak más fékezési technikát megtanulni és ez bizonyos esetekben, pl.  görkorcsolya váltáskor veszélyes lehet. Azt ajánljuk, hogy a sarokfék megléte mellett tanuljon meg a görkoris más, legalább még 2-3 féle fékezési technikát görkorcsolyával, a saját biztonsága érdekében!
A sarokfék bizonyos görkorcsolyázási stílusoknál, gyakorlatoknál komoly akadályozó tényező, sőt baleseti forrás is lehet!
Aki a görkorcsolyával csak egyenesen haladni és megállni szeretne, annak fennmaradhat, de aki ennél többet szeretne a görkorival, annak viszont le kell szerelnie és meg kell tanulnia más fékezési technikákat is. A sarokfék elég rendesen akadályozza a hátramenetet, az előre/hátra irányváltást és különösen veszélyes koszorúzásnál vagy minden olyan görkoris trükknél, ahol a lábakat keresztezni kell. Lépcsőzésnél, járdaszegélyezésnél és ugrálásnál is útban van, balesetveszélyes lehet!
Minden ilyen esetben ajánlott leszerelni vagy, ha nem volt rászerelve a görire vásárláskor, akkor már ne is tegyük fel!


A sarokfék leszerelése

Többféle lehetőségünk van arra, hogy megszabaduljunk a görkorcsolyán lévő sarokféktől, ha így döntenénk. Az alábbiakban három módszert mutatunk be, képekkel illusztrálva. Ha úgy gondoljuk, hogy házilag nem babrálnánk ezzel, akkor érdemes egy szakszervizt felkeresni, pl. a Budapest Szondi u. ban lévő koriszervízt, ahol szakszerűen leszerelik a felesleges sarokféket.


1. Rövid tengelyre cseréléssel

Hosszú és rövid görkori tengelyA "rendesebb" gyártók az újonnan vásárolt görkori dobozában mellékelnek egy plusz tengelyt is, a mi egy pár mm-el rövidebb annál, mint ami a hátsó keréknél van. Egyszerűen, egy vagy két imbuszkulcs segítségével, szereljük le a hátsó kereket, akasszuk ki a sarokféket és távolítsuk el. Ezt követően a görkori kereket szereljük vissza a mellékelt rövid tengellyel a helyére. Ne túl erősen, de húzzuk meg a tengelycsavarokat és ezzel kész is volnánk!


2. Alátétezéssel

A sarofék hosszú tengelye kilóg a sínbőlAbban az esetben, ha nem mellékeltek a dobozban rövidebb tengelyt és nincs lehetőségünk sincs egyszerűen beszerezni, akkor érdemes a sarokfék vastagságát, leszerelés után, alátétekkel pótolni. A görkorcsolya tengelyeket általában két vastagságban készítik. A fitness típusú görkorcsolyákat többnyire 6 mm-es tengelyekkel szerelik, míg a drágább, minőségibb görkorikba többnyire 8 mm-es, egy vagy kétoldalú csavaros versenytengelyeket használnak.
2-3 alátét a görkori sín és a kerékcsavar közöttA legkorrektebb módszer az, ha lemérjük a sarokfék vastagságát a csavarnál egy tolómérővel és ennek a vastagságnak megfelelő mennyiségű 6 vagy 8 mm-es alátétekkel pótoljuk a kimaradt anyagot. Ez általában oldalanként 2-3 alátétet szokott jelenteni. Nagyobb problémánk akkor van, ha a tengelyünk 6 mm feletti, de nem 8 mm-es. Némely görkorcsolya gyártó készít 6,1-6,3 vagy akár 7 mm körüli tengelyeket is. Ebben az esetben használhatunk 8 mm-es alátétet, ügyelve arra, hogy összeszerelésnél központosan szorítsuk a csavar feje alá.
A fenti esetnél még jobb megoldás a 3. pontban leírt levágásos módszer, mert akkor biztosak lehetünk abban, hogy jól fekszik fel a csavar a helyén.
Alátétek a görkocsolya sín és a tengelycsavar között Az alátétek behelyezése után, a tengelycsavarok meghúzásánál, figyeljünk arra, hogy szorítja-e eléggé a csavar feje a sínt! Erről úgy tudunk meggyőződni, hogy ha az egyik oldalon forgatjuk a csavart az imbusz kulccsal és eközben könnyen elfordul a másik fele is, akkor nem elég az alátét, a csavar menete véget ért, mielőtt rászorulna a sínre. Iyen esetben tegyünk be még egyet és akkor jó lesz. Az nem baj, ha pl. az egyik oldalon 2, míg a másikon 3 alátét van. Esztétikára érzékenyek azt is megtehetik, hogy a külső, látható oldalra, csak egy alátétet tesznek, hogy ne emelkedjen ki láthatóan a csavar a sínből és a belső oldalra a többit.
Természetesen, ha idővel hozzájutunk eredeti rövid tengelyhez, akkor érdemes arra lecserélni, mert a későbbi kerékforgatásoknál is egyszerűbb lesz a szerelés.


3. A sarokfék levágásával

Sarokfék levágásaHa nincs otthon se rövid tengely, se megfelelő alátét, akkor választhatjuk azt a módszert is, hogy a sarokfékről levágjuk a csavar alatti műanyag részt és a tengelyen hagyjuk alátétként. Ezzel a művelettel tönkretesszük a sarokféket, de ha már leszedjük, akkor remélhetőleg megtanulunk más módszerrel fékezni és nem lesz rá többé szükségünk.
Fűrésszel levágjuk a visszaszerelendő résztElső körben szereljük ki a hátsó tengelyt, a kereket vegyük ki a sínből, majd távolítsuk el a sarokféket. A fényképeken látható módon vágjuk le a sarokfék csavarfej alá eső részét. Ha a műanyag vékonyabb, akkor tapétavágóval is menni fog, de a legbiztonságosabb módszer, ha egy fűrészlappal vágjuk le. A túl kemény és vastag műanyagot ne erőltessük tapétavágóval, mert balesetveszélyes lehet.
A sarokfék visszakerülő részeiAz éleket egy késsel vagy egy reszelővel kerekítsük le. Akik igényesen akarnak eljárni, azok az egészet kerekre vághatják, így alátéteszerűen fog kinézni. Az így "keletkezett" két műanyag alátétet szereljük vissza az eredeti kerék tengellyel együtt a hátsó kerékhez. Ennek a módszernek az előnye az, hogy az így levágott rész pontosan fog illeszkedni a görkorcsolya sínhez/tengelyhez, nem változik meg a felfüggesztés mechanikája, ráadásul egyszerű kivitelezni is.
Görkorcsolya sín levágott sarokfékkel.Ha szépen dolgozunk, netán szép kerekre formáltuk a visszakerülő műanyag darabot, akkor még csak nem is lesz szembetűnő a beavatkozás. Mindenképpen érdemes a fenti módszerek valamelyikével megoldani, mert ha nem teszünk semmit a csavar feje alá, akkor a tengely nem rögzül rendesen a sínben, csúszkál és a kerék megszorulhat, balesetveszélyes lehet.
Természetesen, ha idővel be tudunk szerezni egy rövid tengelyt a görkorinkhoz, akkor lecserélhetjük ezeket az elemeket és normálisan fog kinézni.


Nincs sarokfék, de kellene...

Univerzális sarokfék SebaIlyen eset is előfordulhat, amikor valaki a saját biztonsága érdekében vagy mert nem szeretné a görkori kerekeit fékezéssel szétkoptatni, inkább sarokfékkel gurulna. Ha a görokrihoz gyárilag adtak féket, akkor azt többnyire egyszerű felszerelni a görkorcsolyára. Ebben az esetben mellékelnek a görkorihoz megfelelő hosszúságú tengelyeket is, illetve speciális alátétet is, amivel problémamentesen felszerelhető a sarokfék.
Abban az esetben, ha egyáltalán nincs sarokfék a görkorcsolyához, akkor görkoris webshoppokból beszerezhetük univerzális sarokfékeket is. Vásárlás előtt érdemes tisztázni a görkori kerékméretét, a tengely átmérőt és a csavarozás típusát is. Nem mindegy, hogy kétoldalról van csavar és 6 mm-es a tengely vagy egyoldalas és 8 mm-es az átmérő. A kerékátmérő is nagyon fontos, mert ettől függ, hogy a féktuskó megfelelő távolságra kerüljön az aszfalthoz képest.
A legáltalánosabb, utólag is felszerelhető sarokféktípus olyan, mint a képen látható Seba, ami többféle tengelytávú sínre is fel tudunk szerelni. Több más cég is forgalmaz hasonló rendszerű sarokfékeket. Érdemes vásárlás előtt a kereskedővel egyeztetni, hogy milyen göri típusunk van és hogy arra is felszerelhető-e a kiszemelt sarokfék típus.  


Megállás sarokfékkel

Sarokfékkel viszonylag egyszerű megállni, ezért is annyira népszerű a kezdő görkorcsolyások körében.
Ahhoz, hogy biztonsággal használhassuk, előbb meg kell tanulni egy lábon gurulni, stabil egyensúlyi helyzetben. Ehhez a következő gyakorlatokat érdemes csinálni. Egymás mellé rendezett lábakkal, nem terpeszben, guruljunk sima terepen, mélyebb állásban, hajlított térdekkel. Ebből a helyzetből toljuk előre a sarokfékkel felszerelt görkorcsolyát úgy, hogy legalább 1 cipőhosszal megelőzze a hátsó lábat. A testsúly nagy részét, 60-70%-át a hátsó lábra helyezzük, az elsőt tehermentesítsük amennyire lehet.
Pár métert guruljunk ebben a helyzetben, majd húzzuk vissza az elől lévő lábunkat a másik mellé. Ismételjük meg ezt a gyakorlatot többször, amíg biztonsággal megy, akár nagyobb sebességnél is.


Ha már biztonsággal tudunk ebben a testhelyzetben görkorizni, akkor az elől lévő cipőnk orrát emeljük meg fokozatosan, hogy a sarokfék gumituskója leereszkedjen az aszfaltra. Fontos, hogy ezt a mozdulatot ne hirtelen, hanem fokozatosan csináljuk, hogy a fékezés ne blokkolásszerű legyen, hanem fokozatosan történjen. Ne dőljünk túlságosan előre, mert lassúlásnál eleve eleve előre billen a test. A súly maradjon nagyrészt a hátsó lábon. A fékút hossza attól függ, hogy mennyire szorítjuk le a féktuskót az aszfalthoz. Arra is törekedjünk, hogy magunk előtt fékezzünk a sarokfékkel és ne oldalt. Ha oldalt, terpeszben és hirtelen fékezünk, akkor kifordulhatunk az irányból és esés lehet a vége!


Zárszó

Görkori megdööntése sarokfékezésnélA fékezést, sarokfékkel vagy anélkül, mindenképpen idejében kezdjük el, hogy időben meg tudjunk állni! Főleg lejtőzésnél lassítsuk magunkat már a lejtő legelején, mert ha már felgyorsultunk, akkor nehezebb kivitelezni a technikát, pláne, ha be is pánikoltunk közben. Bár a sarokfék az hatékony fékezési forma, de azzal számoljunk, hogy a féktávolság függ az útviszonyoktól, és legfőképpen a kivitelezéstől, a gyakorlottságtól.    
Ne a sarokfék legyen az egyetlen fékezési technikánk! Tanuljunk meg még legalább 2-3 féle fékezési módszert görkorcsolyával!
Ebben kérjük oktató vagy gyakorlott görkoris segítségét! A csütörtöki Városligeti oktatásainkon, külön kérésre, megutatjuk a sarokfékkel történő fékezést is, de más fékezési technikákat is oktatunk. Ha már más módszerrel is tudunk fékezni, akkor mi célszerűnek tartjuk leszerelni a sarokféket, hogy ne akadályozza más göris technikák kivitelezését megtanulását.
Természetesen, ahogy fentebb is írtuk, aki állandóan dimbes-dombos környezetben görkorcsolyázik hosszabb távokat, annak talán érdemes fenthagynia a kerekek kímélése érdekében. Ha viszont olcsó kerékkel gurulunk és ritkán lejtőzünk, akkor érdemesebb leszerelni, mert más technikákkal is meg lehet jól állni.


Frissítés: 2021.06.11.                             Kérdés, észrevétel: dunaguri@gmail.com


Görkorcsolya sarokfék Oxelo MF500 -on