Sarokfék - veled vagy nélküled?
Bevezető
Görkoris körökben gyakran fellángol
a vita arról, hogy kell e a görkorcsolyákra a sarokfék vagy sem.
Mivel ez állandó vitákra ad okot, ezért ebben az írásunkban ezt a témát
járjuk körbe.
A görkorcsolyához a gyártók, rikta kivételtől eltekintve, mellékelnek
sarokféket, egyszerűen abbeli kötelességüknek eleget téve, hogy minden
guruló eszközhöz kell valami fékezési megoldást szállítania a gyártóknak.
Kerékpároknál teljesen megszokott, hogy két különálló fékrendszerrel
árulják őket, a rollereknél is megszokott, hogy a hátsó kerék fékezésével
állítjuk meg, így a görkorik többségénél a sarokfék az, amit fékező
eszközként adnak a gyártók a görkorcsolyához.
Egyes speciális esetekben nem jár hozzá sarokfék, hanem külön tartozékként
rendelhető. Ilyen az agresszív görkori, a körpályás verseny görkorcsolya,
de a freestyle slalom görkorikhoz se jár alapból a fék, mert ezeknél a
sportoknál nem is igazán használható, ha fel van szerelve.
Egyes
görkorcsolyákhoz speciális, úgynevezett aktív fékrendszert is
szállíthatnak a hatékony fékezés érdekében. Ilyen pl. a Rollerblade Coyote
terep görkori (lásd fotón), amelynek a két kerék közötti dörzskerekes
fékrendszere igen hatékony és biztonságos fékezést tesz lehetővé. Más
gyártók is próbálkoztak hasonlóval, de költségesek és széleskörűen nem
igazán terjedtek el.
Külön megemlítjük az időnként felbukkanó elektrónikus fékrendszereket is,
amelyeket utólag lehet a görkorcsolyákra felszerelni. Ezekből létezik
kábeles, de rádióhullámos (bluetoth, wifi, stb) vezérlésű is. Ezek
használatát nem javasoljuk, mert bármilyen műszaki hiba esetén, megfelelő
tudás hiányában, fékezés nélkül maradhat a göris és ez komoly balesettel
járhat!
Sarokfék - pro és kontra....
Mikor lehet jó?
A sarokfékkel való fékezést
nagyon könnyű megtanulni. A kezdő görkorcsolyázók nagyon hamar rájönnek
maguktól is, hogy miként működik és ez ad számukra egy olyan
biztonságérzetet, ami nem riasztja el őket a görkorcsolyázástól. Ez a
sarokfék egyik legfontosabb pozitívuma. A másik, ami jó a
sarokfékben, hogy olyan utcákon, utakon, ahol sok a lejtő kevésbé
koptatjuk szét a kerekeket fékezéssel. Hosszabb lejtőn való legurulásnál
tartósan kell V- vagy T- fékezni, ami napi használat mellett hamar
leamortizálja a drága görkorcsolya kerekeket. Sokkal olcsóbb és egyszerűbb
egy féktuskót cserélni a sarokféken, mint a teljes félrekopott
kerékszettet lecserélni.
A görkoris sarokfék akkor is nagyon hasznos, ha nincs hely a fékezésre. A
sarokfékkel történő fékezésnek a legkisebb a helyigénye az összes görkoris
fékezési technika közül! Ilyen eset lehet pl. zsúfolt, szűk járdákon a
városban, illetve keskeny és forgalmas kerékpárúton is. Ahol mi elférünk
ott már sarokfékkel is hatékonyan meg lehet állni.
A sarokfék igen hatékony
fékezési technika, ha jól kivitelezzük és alaposan begyakoroltuk. A
legfontosabb az, hogy hajlított térddel, mély állásban, összeszorított
combokkal kivitelezzük és akkor nagyon hatékony tud lenni, nagyon rövid
fékúttal meg tudunk állni.
Megfigyeltük, hogy külföldön sokkal gyakrabban használják a sarokféket
mint Magyarországon. Külföldről származó használt görkorcsolyák között még
olyanon is láttunk sarokfékkel felszerelve, ami itthon elképzelhetetlen.
Példáúl a bokacipős versenygöriken vagy a hosszú túrákra való maratoni
görkorcsolyákon is láttunk felszerelve. Ennek oka egyrészt az, hogy
másutt, főleg hegyes vidéken, ez kíméletesebb fékezési mód, másrészt ezen
görkorisok tulajdonosai érthetően sajnálják a darabonkáét 5-10 ezer
foritnba kerülő kerekeket fékezéssel szétkoptatni.
Mikor nem ajánlott a sarokfék?
A
gondolatmenetet itt válasszuk kétfelé. Egyrészt van egy pszichikai oka a
használatának. Azok a görisek, akik nagyon hozzászoktak a használatához,
nem igazán hajlandóak más fékezési technikát megtanulni és ez bizonyos
esetekben, pl. görkorcsolya váltáskor veszélyes lehet. Azt ajánljuk,
hogy a sarokfék megléte mellett tanuljon meg a görkoris más, legalább még
2-3 féle fékezési technikát görkorcsolyával, a saját biztonsága érdekében!
A sarokfék bizonyos görkorcsolyázási stílusoknál, gyakorlatoknál komoly
akadályozó tényező, sőt baleseti forrás is lehet!
Aki a görkorcsolyával csak egyenesen haladni és megállni szeretne, annak
fennmaradhat, de aki ennél többet szeretne a görkorival, annak viszont le
kell szerelnie és meg kell tanulnia más fékezési technikákat is. A
sarokfék elég rendesen akadályozza a hátramenetet, az előre/hátra
irányváltást és különösen veszélyes koszorúzásnál vagy minden olyan
görkoris trükknél, ahol a lábakat keresztezni kell. Lépcsőzésnél,
járdaszegélyezésnél és ugrálásnál is útban van, balesetveszélyes lehet!
Minden ilyen esetben ajánlott leszerelni vagy, ha nem volt rászerelve a
görire vásárláskor, akkor már ne is tegyük fel!
A sarokfék leszerelése
Többféle lehetőségünk van arra, hogy megszabaduljunk a görkorcsolyán lévő sarokféktől, ha így döntenénk. Az alábbiakban három módszert mutatunk be, képekkel illusztrálva. Ha úgy gondoljuk, hogy házilag nem babrálnánk ezzel, akkor érdemes egy szakszervizt felkeresni, pl. a Budapest Szondi u. ban lévő koriszervízt, ahol szakszerűen leszerelik a felesleges sarokféket.
1. Rövid tengelyre cseréléssel
A "rendesebb" gyártók az újonnan vásárolt görkori dobozában mellékelnek egy plusz tengelyt is, a mi egy pár mm-el rövidebb annál, mint ami a hátsó keréknél van. Egyszerűen, egy vagy két imbuszkulcs segítségével, szereljük le a hátsó kereket, akasszuk ki a sarokféket és távolítsuk el. Ezt követően a görkori kereket szereljük vissza a mellékelt rövid tengellyel a helyére. Ne túl erősen, de húzzuk meg a tengelycsavarokat és ezzel kész is volnánk!
2. Alátétezéssel
Abban az
esetben, ha nem mellékeltek a dobozban rövidebb tengelyt és nincs
lehetőségünk sincs egyszerűen beszerezni, akkor érdemes a sarokfék
vastagságát, leszerelés után, alátétekkel pótolni. A görkorcsolya
tengelyeket általában két vastagságban készítik. A fitness típusú
görkorcsolyákat többnyire 6 mm-es tengelyekkel szerelik, míg a drágább,
minőségibb görkorikba többnyire 8 mm-es, egy vagy kétoldalú csavaros
versenytengelyeket használnak.
A
legkorrektebb módszer az, ha lemérjük a sarokfék vastagságát a csavarnál
egy tolómérővel és ennek a vastagságnak megfelelő mennyiségű 6 vagy 8
mm-es alátétekkel pótoljuk a kimaradt anyagot. Ez általában oldalanként
2-3 alátétet szokott jelenteni. Nagyobb problémánk akkor van, ha a
tengelyünk 6 mm feletti, de nem 8 mm-es. Némely görkorcsolya gyártó készít
6,1-6,3 vagy akár 7 mm körüli tengelyeket is. Ebben az esetben
használhatunk 8 mm-es alátétet, ügyelve arra, hogy összeszerelésnél
központosan szorítsuk a csavar feje alá.
A fenti esetnél még jobb megoldás a 3. pontban leírt levágásos módszer,
mert akkor biztosak lehetünk abban, hogy jól fekszik fel a csavar a
helyén.
Az alátétek
behelyezése után, a tengelycsavarok meghúzásánál, figyeljünk arra, hogy
szorítja-e eléggé a csavar feje a sínt! Erről úgy tudunk meggyőződni, hogy
ha az egyik oldalon forgatjuk a csavart az imbusz kulccsal és eközben
könnyen elfordul a másik fele is, akkor nem elég az alátét, a csavar
menete véget ért, mielőtt rászorulna a sínre. Iyen esetben tegyünk be még
egyet és akkor jó lesz. Az nem baj, ha pl. az egyik oldalon 2, míg a
másikon 3 alátét van. Esztétikára érzékenyek azt is megtehetik, hogy a
külső, látható oldalra, csak egy alátétet tesznek, hogy ne emelkedjen ki
láthatóan a csavar a sínből és a belső oldalra a többit.
Természetesen, ha idővel hozzájutunk eredeti rövid tengelyhez, akkor
érdemes arra lecserélni, mert a későbbi kerékforgatásoknál is egyszerűbb
lesz a szerelés.
3. A sarokfék levágásával
Ha nincs
otthon se rövid tengely, se megfelelő alátét, akkor választhatjuk azt a
módszert is, hogy a sarokfékről levágjuk a csavar alatti műanyag részt és
a tengelyen hagyjuk alátétként. Ezzel a művelettel tönkretesszük a
sarokféket, de ha már leszedjük, akkor remélhetőleg megtanulunk más
módszerrel fékezni és nem lesz rá többé szükségünk.
Első körben szereljük ki
a hátsó tengelyt, a kereket vegyük ki a sínből, majd távolítsuk el a
sarokféket. A fényképeken látható módon vágjuk le a sarokfék csavarfej alá
eső részét. Ha a műanyag vékonyabb, akkor tapétavágóval is menni fog, de a
legbiztonságosabb módszer, ha egy fűrészlappal vágjuk le. A túl kemény és
vastag műanyagot ne erőltessük tapétavágóval, mert balesetveszélyes lehet.
Az éleket egy késsel vagy
egy reszelővel kerekítsük le. Akik igényesen akarnak eljárni, azok az
egészet kerekre vághatják, így alátéteszerűen fog kinézni. Az így
"keletkezett" két műanyag alátétet szereljük vissza az eredeti kerék
tengellyel együtt a hátsó kerékhez. Ennek a módszernek az előnye az, hogy
az így levágott rész pontosan fog illeszkedni a görkorcsolya
sínhez/tengelyhez, nem változik meg a felfüggesztés mechanikája, ráadásul
egyszerű kivitelezni is.
Ha szépen dolgozunk, netán
szép kerekre formáltuk a visszakerülő műanyag darabot, akkor még csak nem
is lesz szembetűnő a beavatkozás. Mindenképpen érdemes a fenti módszerek
valamelyikével megoldani, mert ha nem teszünk semmit a csavar feje alá,
akkor a tengely nem rögzül rendesen a sínben, csúszkál és a kerék
megszorulhat, balesetveszélyes lehet.
Természetesen, ha idővel be tudunk szerezni egy rövid tengelyt a
görkorinkhoz, akkor lecserélhetjük ezeket az elemeket és normálisan fog
kinézni.
Nincs sarokfék, de kellene...
Ilyen eset is előfordulhat,
amikor valaki a saját biztonsága érdekében vagy mert nem szeretné a
görkori kerekeit fékezéssel szétkoptatni, inkább sarokfékkel gurulna. Ha a
görokrihoz gyárilag adtak féket, akkor azt többnyire egyszerű felszerelni
a görkorcsolyára. Ebben az esetben mellékelnek a görkorihoz megfelelő
hosszúságú tengelyeket is, illetve speciális alátétet is, amivel
problémamentesen felszerelhető a sarokfék.
Abban az esetben, ha egyáltalán nincs sarokfék a görkorcsolyához, akkor
görkoris webshoppokból beszerezhetük univerzális sarokfékeket is. Vásárlás
előtt érdemes tisztázni a görkori kerékméretét, a tengely átmérőt és a
csavarozás típusát is. Nem mindegy, hogy kétoldalról van csavar és 6 mm-es
a tengely vagy egyoldalas és 8 mm-es az átmérő. A kerékátmérő is nagyon
fontos, mert ettől függ, hogy a féktuskó megfelelő távolságra kerüljön az
aszfalthoz képest.
A legáltalánosabb, utólag is felszerelhető sarokféktípus olyan, mint a
képen látható Seba, ami többféle tengelytávú sínre is fel tudunk szerelni.
Több más cég is forgalmaz hasonló rendszerű sarokfékeket. Érdemes vásárlás
előtt a kereskedővel egyeztetni, hogy milyen göri típusunk van és hogy
arra is felszerelhető-e a kiszemelt sarokfék típus.
Megállás sarokfékkel
Sarokfékkel viszonylag egyszerű megállni, ezért is annyira népszerű a
kezdő görkorcsolyások körében.
Ahhoz, hogy biztonsággal használhassuk, előbb meg kell tanulni egy lábon
gurulni, stabil egyensúlyi helyzetben. Ehhez a következő gyakorlatokat
érdemes csinálni. Egymás mellé rendezett lábakkal, nem terpeszben,
guruljunk sima terepen, mélyebb állásban, hajlított térdekkel. Ebből a
helyzetből toljuk előre a sarokfékkel felszerelt görkorcsolyát úgy, hogy
legalább 1 cipőhosszal megelőzze a hátsó lábat. A testsúly nagy részét,
60-70%-át a hátsó lábra helyezzük, az elsőt tehermentesítsük amennyire
lehet.
Pár métert guruljunk ebben a helyzetben, majd húzzuk vissza az elől lévő
lábunkat a másik mellé. Ismételjük meg ezt a gyakorlatot többször, amíg
biztonsággal megy, akár nagyobb sebességnél is.
Ha már biztonsággal tudunk ebben a testhelyzetben görkorizni, akkor az elől lévő cipőnk orrát emeljük meg fokozatosan, hogy a sarokfék gumituskója leereszkedjen az aszfaltra. Fontos, hogy ezt a mozdulatot ne hirtelen, hanem fokozatosan csináljuk, hogy a fékezés ne blokkolásszerű legyen, hanem fokozatosan történjen. Ne dőljünk túlságosan előre, mert lassúlásnál eleve eleve előre billen a test. A súly maradjon nagyrészt a hátsó lábon. A fékút hossza attól függ, hogy mennyire szorítjuk le a féktuskót az aszfalthoz. Arra is törekedjünk, hogy magunk előtt fékezzünk a sarokfékkel és ne oldalt. Ha oldalt, terpeszben és hirtelen fékezünk, akkor kifordulhatunk az irányból és esés lehet a vége!
Zárszó
A fékezést, sarokfékkel
vagy anélkül, mindenképpen idejében kezdjük el, hogy időben meg tudjunk
állni! Főleg lejtőzésnél lassítsuk magunkat már a lejtő legelején, mert ha
már felgyorsultunk, akkor nehezebb kivitelezni a technikát, pláne, ha be
is pánikoltunk közben. Bár a sarokfék az hatékony fékezési forma, de azzal
számoljunk, hogy a féktávolság függ az útviszonyoktól, és legfőképpen a
kivitelezéstől, a gyakorlottságtól.
Ne a sarokfék legyen az egyetlen fékezési technikánk! Tanuljunk meg még
legalább 2-3 féle fékezési módszert görkorcsolyával!
Ebben kérjük oktató vagy gyakorlott görkoris segítségét! A csütörtöki
Városligeti oktatásainkon, külön kérésre, megutatjuk a sarokfékkel történő
fékezést is, de más fékezési technikákat is oktatunk. Ha már más
módszerrel is tudunk fékezni, akkor mi célszerűnek tartjuk leszerelni a
sarokféket, hogy ne akadályozza más göris technikák kivitelezését
megtanulását.
Természetesen, ahogy fentebb is írtuk, aki állandóan dimbes-dombos
környezetben görkorcsolyázik hosszabb távokat, annak talán érdemes
fenthagynia a kerekek kímélése érdekében. Ha viszont olcsó kerékkel
gurulunk és ritkán lejtőzünk, akkor érdemesebb leszerelni, mert más
technikákkal is meg lehet jól állni.
Frissítés: 2021.06.11. Kérdés, észrevétel: dunaguri@gmail.com