Görkorcsolya csapágyak és karbantartásuk
A görkorcsolya kerék könnyű forgását
golyóscsapágyak biztosítják. Kerekenként
kettőt alkalmaznak a két oldalon. A párhuzamosságot a
csapágyak közötti belső távtartók illetve a
kerékben kialakított csapágyfészek biztosítja.
Bevezető
A görkorcsolyákban
kétféle csapágytípust alkalmaznak. A
leggyakoribb a 608-as típus, melynek mérete 22x8x7mm.
Régebben alkalmazták a kisebb méretű 16x8x5mm-es
688-as típusú csapágyat is. Ez utóbbi kisebb,
könnyebb és egykoron a versenygörkorikban
használták a súly csökkentése miatt. A boltokban
még kapható, de ma már elvétve használják
ezt a típust.
Sírollerekben, skike görkorcsolyákban, a nagyobb
kerékméret miatt, a fentieknél nagyobb méretű
csapágyat is alkalmazhatnak.
A görkorcsolyákban
használt csapágyak anyaga szerint acél illetve
kerámia csapágyak lehetnek. Az alkalmazott acélok
minősége, felületi kiképzése,
kopásállósága elsőrendűen
maghatározó a csapágy élettartama
szempontjából. Többnyire krómacélokat
használnak, némely esetben, a drágább modellekben,
rozsdaálló kivitelben is.
Elmondhatjuk, hogy a csapágyak többsége nem szereti a
vizet! Ha az úttestről
víz kerül a csapágyba, akkor rozsdásodásra
és a csapágy tönkremenetelére számíthatunk,
ezért kerüljük az esőben való
görkorcsolyázást!
A kerámia csapágyak kerámia alkatrészei
keményebbek mint az acél, ezért
kopásállóbbak is és emellett könnyebben is
gördülnek. Itt többféle típust ismerünk. A
legegyszerűbb kerámia csapágyban csak a golyók
készülnek valamilyen, általában szilícium
alapú kerámiából. A full-kerámia
csapágyakban a csapágygyűrűk is
kerámiából készülnek.
A kerámia csapágyak élettartama 2-3 szorosa az
acélénak, de sajnos az áruk is 4-5x nagyobb. Másik
előnye ennek a csapágytípusnak a korrózióval
szembeni ellenállás, a jobb
gördülőképesség és a kenőanyagok
iránti kisebb érzékenység. Alkalmazásuk
elsősorban a verseny görkorcsolyákban ajánlott, ahol
nagy az igénybevétel, fontos a jó gurulás és az
esőben történő alkalmazás.
A csapágy részei.
A külső gyűrű illeszkedik a görkorcsolya kerékben kialakított csapágyfészekbe. A kettő pontos illeszkedése is fontos a kotyogásmentes könnyed gördülés szempontjából. A külső gyűrű belső oldalán van kialakítva a golyók számára egy vályú. Ha por, homok kerül a csapágyba, akkor ez a gyűrű szokott kikopni és okozza a csapágy kotyogását.
A belső gyűrű a
távtartók és a csavarok segítségével a
sínhez illeszkedik. Ennek a belsejében is van vályú a
golyók számára. A minőségibb csapágyakban a
belső gyűrű pereme lépcsős
kialakítású, hogy a porvédő jobban zárjon
és hatékonyabban tartsa távol a szennyeződéseket
a csapágy belsejétől.
Megjegyezzük, hogy úgy a külső-, mint a belső-
csapágy-gyűrű anyaga meghatározó a csapágy
élettartama szempontjából. A jó csapágyak
gyűrűi kiváló, lehetőleg rozsdaálló,
kopásálló és vastag anyagból készülnek.
A csapágygolyók a
két gyűrű között gördülnek a
vájatokban, minimalizálva a súrlódást. Egy 608-as
csapágyban általában 7 golyó van. Ezek anyaga
acél vagy kerámia. Minél simább fényesebb a
felületük, annál jobban gördülnek.
A csapágy-kosár
szerepe az, hogy optimális távolságban tartsa
egymástól a golyókat. Anyaga lehet műanyag (akár
teflon is) vagy fém (acél vagy bronz). Zsírozott, nagy
igénybevételnek kitett csapágyakban fém a
csapágy-kosár, de az olajos kenésnél gyakrabban
alkalmaznak műanyag kosarat a jobb olajmegtartó
képessége miatt.
A csapágy-porvédő
biztosítja a szennyeződések távoltartását a
csapágy belsejétől. Anyaga műanyag vagy fém.
Egyes típusoknál a jobb víz és porzárás
miatt gumiperemmel illeszkednek a belső gyűrűhöz. Azok
a porvédők, amelyek kipattintható acél
gyűrűvel illeszkednek a külső gyűrűhöz
eltávolíthatók, lehetővé téve ezáltal a
csapágy utólagos tisztítását kenését.
Vásárláskor részesítsük előnyben ezeket
a típusokat. A porvédő kialakítása kiemelten
fontos a csapágy élettartamát illetően.
Görkorcsolyázáskor nagy a porterhelés, ami hamar a
csapágyak tönkremenetelét eredményezheti egy rosszul,
hézagosan kialakított porvédő esetén.
Léteznek szorosan illeszkedő, gumi szimeringes
porvédővel szerelt csapágyak is, amelyek por és
vízzárósága nagyon jó, ellenben fékezik a
csapágyak gördülését. Ilyent lehetőleg ne
alkalmazzunk a görkorcsolyánkban.
A kenőanyag biztosítja
a csapágy sima könnyű futását. Olajat vagy
zsírokat alkalmaznak erre a célra. Az olajozott csapágy
kicsit könnyebben fut, hátránya viszont az, hogy
időnként pótolni kell az elpárolgott kenőanyagot.
Verseny célra általában ilyen csapágyakat alkalmaznak,
amelyek állandó karbantartást igényelnek.
Általános célokra zsírozott csapágyakat
használunk. Ezekből a kenőanyag jellemzően nem
csapódik ki, így nem igényelnek pótlást
karbantartást. Léteznek átmeneti jellemzőkkel
bíró kenőanyagok is, amelyek részben az olajokra
és részben a zsírokra hasonlítanak. Ezek
összetételében gyakran teflont is találunk, amely
jó súrlódás csökkentő adalék.
ABEC és ILQ
Az amerikai ABEC szabvány
(Annular Bearing Engineering Committee) 1-től 9-ig osztályozza a
csapágyak megmunkálási pontosságát. Fontos tudni
azt, hogy ez a szám csak az alkatrészek pontosságát,
gyártáskori tűrését adja meg és nem utal a
csapágy anyagminőségére és ezzel a
várható élettartamára! Egy ABEC 9-es csapágy nem
fog 3x annyi ideig tartani, mint egy ABEC 3-as, csak pontosabb
megmunkálású ez utóbbinál. A görkorcsolya
gyártókat jellemezte egy időben az "ABEC verseny", amelyet
az árazásban is alkalmaztak. Nem elsődleges
fontosságú egy csapágy szempontjából. (A
digitális fényképezőgépek és okos-telefonok
megapixel-marketing fogásához hasonlíthatnánk a
jelenséget.)
Az ABEC zavar növelése érdekében elterjedt még a
csapágyak ILQ számozás
szerinti besorolása is. Az ILQ német szabvány, így
elsősorban ők, a svájci és a svéd
gyártók használják a csapágyak
pontosságának jelölésére. Fontos, hogy a
szám 9-ig tartó növekedésével a gurulás
és a minőség javul, de a várható
élettartamot, az acél és a porvédő
minőségét ez a szám sem jelöli.
Csapágy gyártók és kiválasztás
A legjobb csapágyakat a svéd, a japán, a svájci
és a német gyártók készítik. Ha ezek a
gyártók kimondottan görkorcsolyák számára
készítenek csapágyakat, akkor ezek választása a
legjobb, de sajnos meglehetősen drágák. A görkorcsolya
boltokban kapható csapágyak többsége kínai
gyártmány, amelyek minőségi- és ár-
szórása igen nagy lehet.
Általában akkor vásárolunk csapágyat, ha a
régi elkopott, tönkrement. A
csapágy kiválasztásánál vegyük figyelembe,
hogy milyen célra használnánk. Gyorsasági
és maratoni görkorcsolyához elsősorban az olajozott
netán kerámia konstrukciók a jók, míg
agresszívebb városi korizáshoz, ugráláshoz,
szlalomozáshoz inkább a vastagabb falú keményebb,
zsírozott csapágyak a megfelelőbbek, akár kisebb ABEC
számmal is. Hétköznapi fitness jellegű
görkorcsolyázáshoz megfelelnek az ABEC 5-7,
szettenként 5-10 ezer Ft-ba kerülő típusok. Ennél
jobbat, drágábbat csak indokolt igénybevételre
érdemes vásárolni. Agresszívebb
görkorizáshoz ne vásároljunk műanyag kosaras
csapágyat.
Fontos szempont legyen az is, hogy a
porvédő eltávolítható legyen a
későbbi karbantartás kedvéért. Első
karbantartásnál adott esetben a kerék belső
oldalán lévő porvédőt eltávolíthatjuk
véglegesen, hisz belülről nem szennyeződik a
csapágy, viszont könnyebb később tisztítani,
olajozni/zsírozni.
A csapágy
kiválasztásánál alapszabály: a jó
és zsírozott csapágy, minőségi
gyártótól, megfelelő körülmények
között használva és kímélve a
víztől-portól évekig jó lehet mindenféle
karbantartás nélkül!
Csapágyak karbantartása
A fentiekben elmondottak alapján az igazán jó
minőségű igényes csapágy,
elázás-mentesen használva évekig nem igényel
különösebb karbantartást.
Az ilyen csapágyakat mindössze kívülről
töröljük meg egy nedves ronggyal, visszaszerelés
előtt, amikor a kerékforgatást végezzük.
Töröljük ki a sín belsejét is! Figyeljünk a
porvédőhöz szorult hajszálakra (a gumikerék
összeszedi az útról és a tengely köré, a
porvédő résébe csavarja). Ezeket is
távolítsuk el, hogy ne jusson a porvédőn belülre.
Ne piszkáljuk a porvédőt kemény szerszámmal! A
benyomódott elgörbült porvédő fékezi a
csapágy gurulását, cseréljük ki!
Az olajozott csapágyak
több karbantartást igényelnek annyiból, hogy
időnként, akár 100-150 km-enként és versenyen
gyakrabban, olajozni kell. A kiszedett kerék csapágyát
törölgessük át nedves ronggyal, hogy olajozás
előtt a szennyeződést eltávolítsuk, hogy az olaj
ne vigye be a golyók közé, majd a porvédő
nyílásán keresztül 2-3 csepp olajt juttassunk a
csapágyba. Tartsuk vízszintesen a kereket és lassan
pörgessük meg, hogy az olaj becsorogjon. Pár fordulat
után a felesleget töröljük le és szereljük
vissza a kereket.
Elvileg a kerék kiszerelése nélkül is lehet olajozni a
csapágyat (főleg egy fecskendőben lévő olajjal),
csak ezzel az a baj, hogy nem tudjuk tisztán elvégezni, így
a csapágy hamarabb elszennyeződik és szétkopik.
Lehetőleg ne tegyük.
Az olajozott csapágyakat gyakrabban kell kiszerelni és kimosni,
mint a zsírozottakat. Ehhez vegyük le a kereket, megfelelő
szerszámmal nyomjuk ki a csapágyat a fészekből, majd
egy kis edényben benzinnel mossuk át, pörgessük ki,
szárítsuk meg. Természetesen mindezt legalább az egyik
oldalon leszedett porvédővel tegyük meg, hogy a
szennyeződések kijuthassanak. Elégséges csak az egyik
porvédőt visszatenni és ez kerüljön
kívülre visszaszereléskor. A száraz csapágyakat
pörgessük meg, hogy nem maradt-e benne homok. Ha akadozik vagy
valami maradt benne, akkor a mosást ismételjük meg. A
kitisztított csapágyat pár csepp olajjal olajozzuk meg,
pörgessük át és a felesleget töröljük
le, majd szereljük vissza a kerékbe, sínbe.
Ha szánunk rá pénzt és gyakran kell csinálnunk,
akkor csapágyak kimosásához beszerezhető
speciális edény, amelybe távtartókkal az egész
szettet berögzíthetjük és oldószerrel
összerázhatjuk.
Finom szintetikus olajat használjunk a gyorsasági
görkorcsolyához, illetve kicsit sűrűbb
viszkózusabb olajat használhatunk a "hétköznapi"
kenéshez. Ez utóbbi előnye, hogy ritkábban kell
utána olajozni, mint a finom olajoknál. Használhatunk
speciális "Speed" olajokat is, de teljesen megfelelő a sima
varrógép olaj is. Semmi esetre se használjunk étolajat
vagy hasonló szerves olajokat!
A zsírozott csapágyak
nem igényelnek rendszeres rövid
időközönkénti karbantartást! Fontos, hogy ha
jól működik, akkor ne szedjük szét, ne
tisztítsuk feleslegesen! A legnagyobb baj ilyenkor az, hogy mi nem
ugyanazt a kenőanyagot és ugyanabban az adagolásban tudjuk
visszatenni, mint amilyent a gyártó hozzá
kikísérletezett, így nemhogy jobb, de az esetek
többségében gyengébb eredményt kapunk, mintha
neki se láttunk volna!
Természetesen kénytelenek vagyunk megtenni, ha jelentős
szennyeződés, és főleg ha víz került a
csapágyba. Emiatt kerüljük az esőben, a vizes
útburkolaton történő görkorizást!
Könnyen a csapágy szett halálát jelentheti.
Elázás esetén, egy átlagos csapágyban,
órákon belül elindulhat a rozsdásodás így
haladéktalanul kezdjük meg a tisztítást! A víz
ráadásul homokszemcséket is bejuttat így
rozsdásodás nélkül is hamar szétkopik és
tönkre fog menni a csapágy.
A tisztítás módja a fentebb leírt
olajozáséval egyezik meg, ugyanúgy járjunk el.
Érdemes visszaszerelés előtt zsírozni speciális
csapágyzsírral és nem olajjal. Fontos, hogy a
gyértó a csapágy méretezésnél,
kialakításánál is figyelembe vette azt, hogy
zsírozva vagy olajozva lesz. Nem jó a kettőt
összekeverni. Tapasztalat az, hogy ha a zsírozott csapágyat
tisztítás után olajozzuk, akkor zajosabb
zörgősebb lesz mint előtte, még akkor is, ha
viszonylag simán fut. Emiatt célszerű, ha beszerezhető
a zsír, inkább zsírozással próbálkozni. A
zsírmennyiség nagyon fontos! Ne tömjük tele a
csapágyat zsírral, mert ettől nem fog simábban futni,
sőt! Tegyünk keveset, éppen elégségeset és
gondoskodjunk arról, hogy szétterüljön a golyók
között. Ha olajozás mellett döntünk, akkor
ettől kezdve a csapágy rendszeres olajozást igényel!
Ne használjunk WD40-et és
hasonló csodaszereket! A WD40 oldószer+olaj
keveréke, de nem tisztít rendesen és nem is ken rendesen.
Félmegoldás, amely többet árt, mint használ, mert
az eredeti zsírt részben kioldja és nem pótolja!
Ráadásul kívülről befújkálva
magával viszi a külső szennyeződéseket is a
csapágy belsejébe.
Egy pár gyorstipp összefoglalásként
1. A célnak a görkorizási stílusnak megfelelő
csapágyat válasszuk ki!
2. Ha nem akarunk csapágykérdéssel foglalkozni, akkor
minőségi gyártótól minőségi
csapágyat vegyünk és vigyázzunk is rá!
3. Az ABEC és az ILQ többnyire nem számít
tartósság szempontjából!
4. Ne ázz el! Vizes és túlságosan poros
útburkolaton ne görizz, inkább menj gyalog ha elered az
eső!
5. A jó zsírozott csapágyak nem igényelnek rendszeres
karbantartást és kenést, csak kívülről
törölgesd le néha őket!
6. Ha már recseg-ropog-zörög, akkor próbálkozz
csak a szétszedéssel karbantartással. Előtte
felesleges!
7. Az olajozott csapágyakat rendszeresen 100-200 km-enként
olajozni kell, néha tisztítani is!
8. Ne keverd az olajozást és a zsírozást!
9. Ne használj WD40-et és hasonló "csodaszereket"!